جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

فرهنگ بسیجی از پایه‌های فرهنگ عمومی است

  • کد خبر: ۹۹۴۵
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
فرهنگ بسیجی از پایه‌های فرهنگ عمومی است
علیرضا حیدری عضو شورای سیاست‌گذاری شعر خراسان رضوی
در فرهنگ عمومی هر کشوری مفاهیمی وجود دارد که فقط در دایره و جغرافیای تاریخی و فرهنگی آن جامعه معنا، مصداق و مابه‌ازای اجتماعی دارد و شاید نتوان مشابه آن را به سادگی در دیگر فرهنگ‌ها جست. «بسیج» یکی از این مفاهیم است. این واژه فارسی در پیشینه ادبی و فرهنگی زبان فارسی وجود داشته است. در واژه‌نامه‌های فارسی به‌راحتی می‌شود واژه «بسیج» را به معنای «آماده کردن» و «آمادگی» جست‌وجو کرد.
خاقانی: «خاقانی اگر بسیج رفتن داری/ در ره چو پیاده هفت مسکن داری»
تاریخ بیهقی: «ایشان بسیج رفتن کردند».
این واژه که تقریبا کم‌کاربرد شده بود، پس از انقلاب مفهومی خاص پیدا کرد و، چون هم‌ز‎مان با دوران دفاع مقدس بازآفرینی شد، کارکرد نظامی ویژه‌ای یافت؛ حال آنکه در فرهنگ ایرانی و اسلامی این مفهوم کارکرد اجتماعی داشت. با این حال کاربرد دوباره آن پس از انقلاب، کارکردی اجتماعی، فرهنگی و البته انقلابی به آن داد و در دوران جنگ تحمیلی به ضرورت زمانی همان مفهوم نظامی را در خود داشت. با پایان یافتن جنگ، «بسیج» آرام آرام معنای وسیع‎تر یافت و در ادبیات انقلابی هم حوزه کارکردی آن توسعه پیدا کرد.
در نگاه نظریه‌پردازان انقلاب نیز مفهوم «بسیج» به حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی تسری داده شد تا صرفا به مفهوم نظامی خلاصه نشود. این معنا ضمن تأکید بر تقویت جنبه نظامی و مقاومت، بار‌ها در سخنان رهبر معظم انقلاب تکرار شد که «عرصه بسیج یک عرصه عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخش از بخش‌های جغرافیایی کشور است، نه مختص یک زمان دونِ زمان دیگری است و نه مختص یک عرصه دون عرصه دیگری است. در همه جاها، در همه مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه قشر‌ها این وجود دارد. این معنای «بسیج» است». در واقع نگاه به بسیج، نگاهی توأم با سازندگی و توسعه است؛ نگاهی که از دل آن نوعی همت و حمیت عمومی برای ساختن کشور را اراده می‎کند.
این روز‌ها در بیلبورد‌های شهر این مفهوم به‌خوبی تجلی یافته است که مردم را به بسیج برای بهداشت و درمان، کتاب‌خوانی، توسعه روستا‌ها و... تشویق می‌کند. در این هم‌نوایی عمومی «بسیج» راهی است برای آمادگی؛ با همان معنا و مفهوم تاریخی، عمومی و هم‌داستانی عموم مردم در سازندگی کشور و مسئولیت دادن به تک‌تک افراد جامعه برای روز‌های خوب پیش رو.
این اتفاق البته باید هویت هنری و ادبی هم پیدا کند. با توجه به اینکه نگاه اول بسیج رویکردی نظامی داشته و در دوره هشت‌ساله دفاع مقدس، کارنامه‌ای درخشان از این آمادگی و هم‌نوایی را از خود بروز داده است، تدوین، ثبت و ضبط هنری و ادبی آن زمینه را برای دیگر عرصه‌ها آسان‌تر خواهد کرد. ۸ سال جنگ مهم‌ترین میدان آزمایش برای «بسیج» بود و نتیجه ارزشمند آن، اگر در چشم نسل امروز و فردا نیاید و مقابل دیدگان آن‌ها به تصویر کشیده نشود، بخش مهمی از فرهنگ عمومی روزگار ما که در فرهنگ بسیجی متبلور است، فراموش خواهد شد. فرهنگ بسیجی می‌تواند یکی از پایه‌های فرهنگ عمومی باشد؛ درصورتی‌که راهکار‌های نهادینه شدن آن به‌درستی تبیین و تنظیم شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->